Džungla deklaracija: Stanovnici EU žele jedinstvene eko-oznake za hranu

99

Svaka hrana nosi određene klimatske troškove. Kupci i kada žele biti odgovorni prema okolišu, često ne mogu, jer se ne snalaze s postojećim oznakama.

Istraživanja pokazuju da su Europljani zabrinuti zbog ekološkog otiska hrane koju konzumiraju i očekuju detaljne informacije o održivosti proizvoda. Kako bi im to bilo omogućeno, potrebno je uvesti eko-oznake kako bi lakše donosili odluke pri kupnji.

One označavaju proizvode i usluge koje poštuju visoke standarde zaštite okoliša i važan su instrument u promicanju politike održive proizvodnje i potrošnje.

„Možemo reći da danas postoji ‘džungla’ oznaka, u Europskoj uniji ih ima oko 200“, navodi Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu koja se bavi pitanjima vezanima uz hranu.

Dobar dio tih oznaka nije dobio zeleno svjetlo nadležne institucije koja bi potvrdila proizvodnju pod određenim pravilima.

„Često se koriste i kao marketinški trik jer proizvođači znaju da su današnji potrošači sve osvješteniji i da paze na ekološku komponentu“, dodaje.

Navodi kako je u dosta zemalja EU zaživjela nutricionistička oznaka kojom se hrana označava slovima od A do E, pri čemu A podrazumijeva najzdraviju namirnicu.

Ekološka koristi isti princip – slovo A označava namirnicu s najmanjim ekološkim otiskom.

Borzan ističe da je zbog vjerodostojnosti i povjerenja potrošača neophodan jedinstveni sustav označavanja na temelju jasnih kriterija.

‘Greenwashing’

Hrvatska zastupnica upozorava da trenutna nedovoljna regulacija proizvođačima daje mogućnost da osmisle oznaku koja može stvoriti dojam da se radi o proizvodu izrađenom na neki, ciljanoj skupini, prihvatljiv način.

Međutim, često se radi o ‘greenwashingu’.

Pojam se proširio iz građevinskog sektora gdje se koristi ‘whitewashing’, pojašnjava. Kako nedostaci građevine ne bi bili vidljivi, oboji se u bijelo kako bi djelovala kao nova. Međutim, protekom vremena nedostaci izbijaju na površinu.

Danas je na snazi princip presumpcije nevinosti koji štiti proizvođača.

„Naime, kupac treba dokazati da proizvođač nije rekao istinu. Ispravno bi bilo da je proizvođač dužan dokazati da njegova oznaka zaslužuje biti na tom proizvodu zbog kvaliteta koje deklarira“, ističe.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime