Goran Pauk: Sigurnost građana i gospodarski razvoj mogući su samo uz povećano ulaganje u županijske i lokalne ceste

1012

Sredstva za održavanje tih prometnica dolaze od naknada koje se nisu mijenjale već 15 godina, a zakonskim izmjenama ograničeni su im i drugi izvori prihoda.

Županijske i lokalne ceste čine čak 68 posto svih javnih cesta u Republici Hrvatskoj, što ih čini ključnim dijelom prometne infrastrukture. Istovremeno, sredstva koja su na raspolaganju za te prometnice dostatna su za postizanje svega 50 posto željenog standarda redovnog održavanja, poručeno je sa sastanka Vlade RH sa svim županima u Varaždinu.

Županijske i lokalne ceste su od 1997. pod upravljanjem županijskih uprava za ceste (ŽUC), koje su ih preuzele u trenutku kad je više od polovine mreže bilo u lošem stanju s potrebom nužnog saniranja kroz izvanredno održavanje i rekonstrukciju. Tada preuzeta mreža prometnica bila je većinom bez projektne dokumentacije i sustava odvodnje. Daljnja rekonstrukcija županijskih i lokalnih prometnica je nužna ali i teško ostvariva s trenutačno raspoloživim financijskim sredstvima, složili su se i župani i resorni ministar.
Nakon perioda intenzivne izgradnje autocesta i obnove državnih cesta, potrebno je okrenuti se obnovi mreže županijskih i lokalnih cesta, poručeno je sa sastanka. Tek tako će dosad izgrađeno dobiti pravi smisao kao gospodarski cestovni krvotok. To znači da je potrebno povećati ulaganje u mrežu županijskih i lokalnih cesta za 120 posto, a svako daljnje odgađanje bitno umanjuje racionalnost i vodi u zanemarivanje ove infrastrukture. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković naglasio je kako su „županijske uprave za ceste najracionalniji upravitelji javnih cesta“.

Ključni prihod ŽUC-eva čine osnovne naknade za ceste, a one se nisu se mijenjale od 2003. godine. Postojeća raspoloživa sredstva dostatna su za održavanje svega 70 posto duljine i 45 posto vrijednosti javnih cesta. Također, u odnosu na Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste, u županijskim upravama za ceste zaposleno je najmanje ljudi te su rashodi upravljanja najniži. Tako primjerice, u županijskim upravama za ceste jedna zaposlena osoba odgovorna je za 92,3 km ceste. Istovremeno, u Hrvatskim cestama jedna osoba brine o 15,9 km ceste, a u Hrvatskim autocestama jedan zaposlenik odgovara za samo 3,4 km ceste.

Predsjednik Hrvatske zajednice županija i šibensko-kninski župan Goran Pauk istaknuo je kako je unaprjeđenje gospodarenja mrežom županijskih i lokalnih cesta ključno za razvoj lokalnih zajednica: „Županijske i lokalne ceste predstavljaju prometni krvotok jer dolaze do svakog stanovnika županije. U njih je nužno ulagati kako bi se povećala kvaliteta života, s naglaskom na sigurnost naše djece i poduzetnički razvoj. Cijene radova i održavanja su narasle, a zakonskim izmjenama 2016. godine županijske uprave za ceste ostale su bez dijela naknade za ceste koja je nužna za modernizaciju i podizanje sigurnosti.“

Prilika za osiguravanje sredstva za modernizaciju i restrukturiranje cestovnog sektora bit će kroz korištenje sredstava europskih fondova, posebice uoči nove financijske omotnice u čijem će programiranju sudjelovati i županije putem regionalnih koordinatora. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture bit će potpora županijskim upravama za ceste pri prijavi projekata iz fondova EU, a omogućit će i njihovo jače uključivanje u planiranje projekata.
Pored toga, Vlada RH provodi projekt modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora u periodu od 2017. do 2021. za koji je ugovorom o zajmu sa Svjetskom bankom osigurano 22 milijuna eura. Kroz ovaj projekt moguće je sufinancirati održivost županijskih i lokalnih cesta, primjerice zajedničkom nabavom Hrvatskih cesta i županijskih uprava za ceste za radove redovnog održavanja. Ovim projektom predviđena je i uspostava nacionalnog Sustava gospodarenja cestovnom imovinom (RAMS) koji će omogućiti unošenje podataka o imovini i stanju imovine te donošenje vlastitih programa održavanja za ceste kojima upravljaju županije.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime