U Maloj Ludini održana je u utorak, 5. srpnja tematska sjednica saborskog Odbora za poljoprivredu.
Na sjednici se raspravljalo o kratkim lancima opskrbe hranom u kontekstu plasmana lokalno proizvedenih proizvoda kroz ponudu ruralnog turizma u Republici Hrvatskoj. Detalje je otkrila predsjednica saborskog Odbora za poljoprivredu Marijana Petir:
“Odbor za poljoprivredu Hrvatskog sabora najaktivniji je saborski odbor. Nastojimo osluškivati potrebe s terena i isto tako što nam govore poljoprivrednici, koje bi im aktivnosti bile od pomoći i na taj način otvarati teme. Jedna od tema, mogli bismo reći vječna tema u hrvatskom javnom prostoru, je povezivanje zelene i plave njive koje se nikako ne događa. Želimo nadležna ministarstva okupiti oko istog stola i s njima razgovarati koje je mjere potrebno poduzeti kako bi se hrvatski poljoprivredni proizvod napokon plasirao u hrvatskom turizmu. Vidjeli smo određene statistike koje su dobre za hrvatski turizam, ali nisu toliko dobre za ruralni turizam. Naime, nama se 98% turizma odvija na Jadranu i u Gradu Zagrebu, a svega 2% na kontinentu.”
Ruralni turizam ima veliki potencijal, naglasila je Petir:
“Taj potencijal se odnosi na mogućnost bavljenja turizmom tijekom cijele godine, ali ima i svoju jednu kulturnu, tradicijsku dimenziju, ima važnost za očuvanje ruralnog prostora, gastronomske ponude, ali I zadržavanje mladih ljudi na selu. U tom smislu su važni kratki lanci opskrbe hranom, jer ako netko ima tradicijsku kuću, a nema tradicijsku proizvodnju, bilo bi dobro da u svojoj bližoj okolici nabavi poljoprivredne proizvode koje će plasirati u ruralnom turizmu. Ovom sjednicom želimo potaknuti ugostitelje i hotelijere da više domaćih poljoprivrednih proizvoda nude u okviru svoje ponude. Primjetili smo da neki luksuzni hoteli na Jadranu nemaju nijedan hrvatski proizvod. To je nešto što nije dobro i iz tog razloga Odbor za pojloprivredu poziva nadležna ministarstva da kroz dodatne porezne olakšice ili neki vid nagrađivanja se nagradi ugostitelje i hotelijere koji nude domaće proizvode kroz kratke lance opskrbe hranom.”
Potpore koje se dodjeljuju daju rezultate, ali moraju biti ciljane i u tom smjeru ćemo razgovarati s predstavnicima ministarstava, istaknula je Petir.
Državna tajnica u Ministarstvu turizma i sporta Sandra Herman podsjetila je da se strategija Ministarstva do 2030. godine odnosi na održivi razvoj:
“Što zapravo znači podjednak razvoj turizma u svim hrvatskim regijama obzirom na specifičnost te regije, a i sami znamo da tu posebno dolazi do izražaja razvoj turizma na kontinentu, razvoj turizma u ruralnim područjima. Želimo ovom suranjom postići povezivanje OPG-ova i poljoprivrednih proizvođača sa ugostiteljskim sektorom i mislim da tu samo zajedno možemo nešto ostvariti. Moramo raditi regionalno, u svakoj županiji prema njenim specifičnostima, ovisno o potrebama te županije i tu se svi zajedno moramo ujediniti.”
Vrlo važno je plasirati proizvod u okviru malih kratkih lanaca opskrbe i Ministarstvo poljoprivrede je za to izdvojilo sredstva u Programu ruralnog razvoja kroz dvije mjere, podsjetio je državni tajnik Tugomir Majdak:
“Provedena su četiri natječaja. Ali ne samo vezano za financijsku potporu, već i na temelju udruživanja koje je prijeko potrebno kako bi se kratki lanci opskrbe realizirali. Potičemo poljoprivrednike da se udruže u proizvođačke organizacije. Trenutno imamo 23 priznate proizvođačke organizacije i u tom segment vidimo značajan iskorak. U kontinentalnom turizmu nam je vrlo važno poticati i dalje domaću ponudu, lokalne, visokokvalitetne poljoprivredne proizvode i onu hranu koja čini lokalnu destinaciju jednu zajedničku priču u ovoj ponudi.”
Direktorica imanja na kojemu je održana sjednica Snježana Ožetski trudi se, zajedno sa sinom, što više prezentirati moslavački kraj:
“Naravno, trudimo se surađivati s lokalnim OPG-ovima i na taj način prezentirati naš moslavački kraj, našu moslavačku hranu. Od domaćih proizvoda, trudimo se i mi raditi u restoranu, a od lokalnih proizvoda trudimo se što više uzimati od domaćih proizvođača.”
Ožetski kao najveći problem vidi manjak prezentacije lokalnih OPG-a te da bi više trebalo poraditi na njihovoj promociji.