SSSH Prekinuti kolektivni pregovori o javnom linijskom prijevozu

Vozači ostaju bez posla, a građani bez linija

105

Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH) izvijestio je u četvrtak da su propali pregovori o kolektivnom ugovoru za javni linijski prijevoz jer više od tri godine nisu potpisani ugovori o javnoj usluzi s prijevoznicima, čime vozači ostaju bez posla, a građani bez linija.

“Umjesto očekivanog povećanja plaća, vozači autobusa sada se suočavaju s problemom opstanka tvrtki i radnih mjesta”, stoji u priopćenju SSSH-a.

Butkovića boli briga, u HUP-u spremni prepustiti tvrtke županijama

Nakon što je ministar prometa Oleg Butković nedavno najavio kako je napokon, nakon tri propuštene godine, sve spremno za potpisivanje javne usluge s autobusnim prijevoznicima, Sindikat prometa i veza Hrvatske (SPVH) i Udruga sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske sazvali su sastanak s HUP-Koordinacijom javnog linijskog prijevoza putnika kako bi započeli pregovori za kolektivni ugovor za sektor javnog linijskog prijevoza.

No, umjesto pregovora, ističe SSSH, predstavnici HUP-a najavili su da uskoro kreću u gašenje prijevoza na županijskim i međužupanijskim javnim linijama do 100 kilometara jer županije odgađaju potpisivanje ugovora o javnoj usluzi.

“Radnici od sadašnjih plaća ne mogu živjeti. Zato smo pokrenuli pregovore za sklapanje sektorskog kolektivnog ugovora, ali se čini kako to neće biti moguće”, kaže predsjednik SPVH-a Stjepan Lisičak.

Deficitarni vozači odlaze iz zemlje u potrazi za većim plaćama i boljim uvjetima rada. Istovremeno Vlada do kraja 2022. uvodi besplatni željeznički prijevoz djece i učenika, diskriminirajući tako učenike kojima nije dostupna željeznica te autobusne prijevoznike i njihove radnike koji prijevoz obavljaju bez adekvatne naknade, dodao je Lisičak.

Ocijenio je kako je jedini zaključak da “ministra Butkovića i hrvatske župane boli briga za prijevoznike, radnike i građane koji ovise o prijevozu autobusom”. Tragično je što su sredstva osigurana, ali izostaje završna koordinacija za provedbu, istaknuo je Lisičak.

Predsjednik HUP – Koordinacije javnog linijskog prijevoza putnika Hrvoje Meštrović rekao je kako žele više platiti radnike jer su svjesni da bez vozača nema ni prijevoza, ali nažalost, prijevoznici su ostali bez resursa i polako prestaju voziti brojne linije.

“Javno ističem kako smo spremni odreći se većinskog vlasništva nad našim tvrtkama i prepustiti ih županijama na upravljanje. Pa neka onda župani radnicima objašnjavaju zašto ne mogu do kolektivnog ugovora i većih plaća, a građanima zašto je njihova općina ostala bez autobusnih linija”, poručio je Meštrović.

Problem eskalirao usklađivanjem s EU-ovim propisima

Problem je eskalirao prije više od tri godine kada je država počela usklađivati propise s EU-ovim propisima, a još uvijek nijedna županija nije potpisala novi ugovor s privatnim prijevoznicima koji cijelo vrijeme, usprkos pandemiji, održavaju redoviti javno linijski prijevoz u interesu građana, radnika i učenika, kaže SSSH.

Prema direktivi, ugovori bi trebali sadržavati tzv. dizelsku klauzulu o oscilaciji cijena goriva te klauzulu o promjeni cijene rada, odnosno kolektivni ugovor.

Ugovorom o javnoj usluzi nije pokriveno čak 2,8 milijuna stanovnika Hrvatske, a dodatan udar je ograničavanje maksimalnog mjesečnog iznosa učeničkih pokaza koji je Ministarstvo znanosti i obrazovanja utvrdilo još 2018.

Unatoč stalnom rastu troškova, državna se subvencija ne ostvaruje, upozorava SSSH.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here