Vlada je u petak, 31. siječnja donijela Odluku o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i kategorija proizvoda u trgovini na malo, kojom se utvrđuje lista 70 proizvoda s ograničenim cijenama. Odluka stupa na snagu u petak, 7. veljače, a cilj je pomoći građanima u zaštiti od visokih cijena, posebno u trenucima kad tržišni pritisci mogu uzrokovati rast cijena osnovnih životnih namirnica.
Na prijašnjoj listi, koja je bila usvojena u rujnu 2023. godine, bilo je 30 proizvoda, no sada se broj proizvoda na listi povećava na 70. Za proizvode koji su već bili na prethodnoj listi, cijene ostaju nepromijenjene, osim što su napravljene određene korekcije za hrenovke, jabuke i WC papir.
Odluka uvodi i obvezu za trgovce da osiguraju barem jedan proizvod po najvišoj utvrđenoj cijeni iz svake kategorije. Kada se iscrpi jedan proizvod, trgovci su dužni zamijeniti ga drugim po istoj ograničenoj cijeni. Također, trgovci su obvezni jasno istaknuti vizualnu identifikacijsku oznaku uz cijene ovih proizvoda kako bi potrošači lako prepoznali proizvode s ograničenim cijenama.
Među proizvodima čije cijene su sada regulirane nalaze se osnovne namirnice poput ulja, brašna, mlijeka, mesa, kruha, peciva, sokova te mnogi proizvodi za higijenu. Na primjer, najviša cijena za suncokretovo ulje bit će 1,72 eura po litri, dok će cijena mlijeka s 2,8 % mliječne masti biti ograničena na 1,03 eura. Cijena svinjskog mljevenog mesa bit će najviše 4,11 eura po kilogramu, a cijena svježih jaja neće prelaziti 2,45 eura za 10 komada.
Premijer Andrej Plenković istaknuo je da odluka ima za cilj zaštitu najranjivijih društvenih skupina i pružanje stabilnosti cijena u tržišnoj utakmici. Smatra da će ova mjera pomoći u smanjenju inflacije i omogućiti povoljan pristup osnovnim proizvodima.
Ministar gospodarstva, Ante Šušnjar, izjavio je da će ova mjera biti nastavak odgovorne politike koja će omogućiti građanima povoljniji pristup osnovnim potrepštinama i pomoći u zaštiti njihovog životnog standarda. Dodao je da će mjera potaknuti konkurenciju i smanjiti cijene i na drugim tržištima, ne samo za proizvode s ograničenim cijenama.